Thisted Ro- og Kajakklub

Simons Bakke 21-23 7700 Thisted

Thisted Roklub er en gammel roklub fra 1904. Klubben lå dengang på Dragsbækvej og havde 15 medlemmer fra starten. Der blev købt 2 både fra Nyborg Roklub. Bådhuset var dengang et skur, klubben havde fået af havneudvalget i Thisted. Bådhuset blev udvidet i 1922 med tårnet, der i dag er placeret ved roklubbens sommerhus i Skyum Bjerge. Indtil 1926 var det kun mænd, der var med i klubben. På det tidspunkt ønskede damerne også at være med, og ved en ekstraordinær generalforsamling 7. april 1926 blev det besluttet, at damerne også var velkomne i Thisted Roklub.

I 1935 blev der bygget et bådhus af sten (i dag Skyttehuset). Damerne fik også deres egen roklub og bådhus, der kom til at ligge ved ”Thykjærs Have” (Strandsiden). Tårnet blev siden flyttet til Skyum Bjerge, hvor det blev rammen for sommerhuset.

I 1949 blev det besluttet, at det skulle gå en vej fra Dragsbæk og til havnen. Det ville skabe store problemer for Thisted Roklub mht. at få bådene ud i vandet. Der blev forhandlet med kommunen om løsninger, hvilken førte til, at man flyttede roklubben dertil, hvor den ligger i dag.

I 1968 søgte damerne om sammenslutning af de to roklubber, det blev en realitet, efter der var blevet om- og tilbygget, for damerne skulle have deres egen bade- og omklædningsrum.

I 1988 køber Thisted Roklub den tidligere kolonnechefbolig af Civilforsvarstyrelsen. Den får navnet ”Guvernørboligen”. Den bliver i dag brugt af Thisted Roklub.

TR-Klubben (støtteklub) blev stiftet i 1985 og skulle være en støtteklub til Thisted Roklub. TR-klubben var en walkie talkie klub, hvor man spillede bankospil over walkie talkie. Siden støttede TR-Klubben med økonomiske midler til Thisted Roklub. Klubben blev nedlagt i 2011.

I 2002 besluttede Thisted Roklub at tage kajaksporten ind i klubben.

Der har siden været stor interesse for denne sportsgren også.

I 2004 kunne klubben fejre 100 års jubilæum. I forbindelse med 100 års jubilæet blev der udgivet en jubilæumsbog. Den kan downloades herfra (filen er temmelig stor, så det kan godt tage noget tid at downloade den).

I 2007 blev det besluttet at kalde klubben for "Thisted Ro- og Kajakklub”.

I 2014 blev garagen i roklubben ombygget til et kajakhotel med plads til 36 havkajakker.

I 2016 solgte roklubben sommerhuset i Skyum, som Roklubben havde haft siden 1935.

I 2017 blev klubben udvidet med endnu en vandsport - SUP boards. Klubben fik Thisted Forsikrings "Lokalprisen" til køb af 4 SUP boards og har siden købt endnu 4.

I 2017 fik klubben en større donation af Velux fonden - og fik købt en ny 2 årers glasfiber inrigger.

I 2017 blev der igen lavet en støtteklub til Thisted Ro- og Kajakklub i anledning af at klubben fik lavet et kajakkort over Limfjorden med tilhørende hjemmeside (www.kajaklimfjord.dk). Støtteklubbens formål er at støtte roklubben med materiel.